ایزوگام و قیرگونی دو نمونه از روش های عایق سازی سازه ها

ایزوگام یا قیرگونی؟مسئله این است!

قیر گونی و ایزوگام هردو از روش های عایق سازی و محافظت از ساختمان در برابر نور خورشید، رطوبت، زدگی و… می باشند و هرکدام از آنها دارای مزایا و معایبی هستند.

حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از یکی از این دو روش برای عایق سازی ساختمان یا مکان مورد نظر خود استفاده کنید، اما در انتخاب از بین این دو روش مردد باشید چرا که این مسئله یکی از موارد مهم در ساخت و ساز است و از اهمیت بالایی برخوردار می باشد؛ زیرا نفوذ رطوبت به داخل ساختمان سبب ایجاد معضلاتی میشود که اگر به موقع درباره ی آنها به صورت اصولی فکر و برنامه ریزی نشود، می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.همچون : نفوذ رطوبت به داخل ساختمان، بوی نامطبوع، تغییر شکل و فرسوده شدن ساختمان و … که تعمیرات آنها به نوبه خود نیازمند صرف زمان و هزینه های گزاف بسیاری است.

بنابراین بهتر است از همان ابتدای کار همه ی جوانب در نظر گرفته شود و با رعایت اصول ونکات ایمنی و به کار گیری مصالح ساختمانی مرغوب، از ایجاد چالش ها و مشکلات جلوگیری شود. در ادامه به بررسی و تعریف دو نوع از مصالح پرمصرف در  بارش برف و باران، یخساختمان سازی یعنی ایزوگام و قیرگونی پرداخته ایم که شما می توانید با مطالعه آن با دید باز تصمیم گیری و انتخاب داشته باشید، همچنین با مراجعه به نمایندگی ایزوگام در کرمانشاه میتوانید ضمن اطمینان خاطر از انتخاب خود ازخدمات نصب عایق رطوبتی کرمانشاه بهره مند شوید.

قیر گونی چیست

یکی از روش های رایج و  سنتی که برای عایق بندی و محافظت از ساختمان به کار میرود قیر گونی است. که از آغشته کردن قیر به گونی و یا نوعی کاغذ و یا فایبر گلاس حصیری ساخته میشود. حاصل آن ایجاد ماده ای مقاوم در برابر آب و رطوبت است که اصولا برای محافظت و پوشش بخش های مختلف ساختمان مثل سقف و بام خانه ها، سرویس های بهداشتی، آشپزخانه ها و پی سازی و … به کار می رود.

ایزوگام یا قیرگونی مسئله این است!

ایزوگام چیست

از دیگر مواردی که عایق بندی ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد، ایزوگام است. ساختار تشکیل دهنده ایزوگام در واقع ماده آلی به نام قیر و الیاف مصنوعی همچون پلی استر ها است. ایزوگام برای عایق بندی سقف و بام ، کف و دیواره ساختمان و … استفاده می شود.

مقایسه ایزوگام و قیرگونی و بررسی آنها

در ادامه ایزوگام و قیرگونی را در هشت مورد با یکدیگر بررسی کرده و به مقایسه آنها می پردازیم.

مقایسه در طریقه نصب

ایزوگام به وسیله حرارت به سطح مورد نظر متصل می‌شود و در مقایسه با قیرگونی نصب آن راحت تر است و تنها با در اختیار داشتن ایزوگام و مشعل حرارتی مخصوص میتوان آن را نصب کرد. نصب ایزوگام به نسبت قیرگونی به مراتب تمیز تر و راحتتر انجام میشود.

مقایسه ازلحاظ صرفه اقتصادی

به طور کلی قیمت ایزوگام و قیرگونی بسته به مورادی همچون نوع آنها، تعداد لایه ها و مواد به کار رفته در آنها متفاوت است، اما به طور کلی قیمت ایزوگام به نسبت قیرگونی مقرون به صرفه تر است.

مقایسه در تعداد لایه

ایزوگام اصولا دو لایه می باشد که هر کدام از لایه ها ترکیبات متقاوتی را از لحاظ ساختاری دارند. در قیرگونی برای کارآمد شدن آن تعداد لایه ها را افزایش میدهند که انواع مختلف آن بر اساس تعداد لایه به دسته های زیر تقسیم میشود:قیر گونی یک لایه، دو لایه و سه لایه.

مواد ایزوگام

مقایسه ایزوگام و قیرگونی در وزن و ضخامت

وزن قیرگونی و ایزوگام به ضخامت و تعداد لایه های آنها بستگی دارد، از آنجایی که ضخامت ورقه های ایزوگام در مقایسه با قیر گونی کمتر است و با توجه به تعداد لایه های به کار رفته در هردو میتوان نتیجه گرفت وزن ایزوگام کمتر است.

مقایسه ایزوگام و قیرگونی در میزان مقاومت آنها در برابر رطوبت

از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه داشت مقاومت در برابر رطوبت است، با وجود  اینکه به مروز زمان و با نفوذ رطوبت، امکان فرسوده شدن هر دو، وجود دارد، اما در نهایت ایزوگام مقاومت بهتری در برابر رطوبت دارد.

مقایسه درمیزان مقاوت آنها در برابر تابش خورشید

به دلیل مواد افزودنی به کار رفته ایزوگام در برابر تابش خورشید مقاوم تر میباشد این در حالی است که قیر به دلیل خاصیت نرم و روان بودن آن در برابر نور خورشید از مقاومت کمتری بهره مند می باشد.

مقایسه در واکنش آنها با حلال های مختلف

از آنجایی که قیر ماده ای واکنش پذیر در برابر حلال های نفتی است و به راحتی واکنش میدهد بنابراین مقاومت آن در برابر حلال های نفتی بسیار کم است این در حالی است که مواد افزودنی به کار رفته در ایزوگام باعث افزایش مقاومت آن در برابرحلال های نفتی شده به طوریکه ایزوگام با این حلال های نفتی واکنش نمی دهد.

مقایسه ایزوگام و قیرگونی در روندگی

از آنجا که یکی از مواد به کار رفته در قیرگونی ماده آلی به نام قیر است، بنابراین خاصیت روندگی آن به نسبت ایزوگام بیشتر میباشد این در حالی است که میزان روندگی ایزوگام به مراتب کمتر از قیرگونی است. این امر باعث شده تا سطح یک دست و همواری، از محل قیرگونی شده به دست نیاید لذا با توجه به این امر بهتر است؛ قیر گونی برای سطوحی استفاده شود که در آن لایه ای دیگر به عنوان پوشش قرار میگیرد.

جمع بندی

با توجه به اینکه هر کدام از روش های بالا مزایا و معایب خودرا دارا می باشد، بنابراین میتوان گفت که استفاده از هرکدام بسته به شرایط و در نظرگرفتن تمامی نکات بالا میتواند کارآمد باشد. فراموش نکنید در صورت انتخاب هریک از روش های بالا باید ایمنی و نکات مربوطه به آن را رعایت کنید. همانطور که تا به اینجای مقاله دریافتید، ایزوگام به دلیل مقاومت بیشتر میتواند به عنوان گزینه ای کارآمد، مورد استفاده قرار بگیرد. برای این منظور شرکت ایزوگام سلیمی پیشگام در فروش ایزوگام در کرمانشاه میتواند، انتخابی مطمئن برای شما عزیزان باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *